Naarmate we ouder worden verandert de lichaamssamenstelling.  Ongeveer vanaf je 30ste levensjaar gaat de totale spiermassa langzaam achteruit.  De grootste verandering vindt plaats tussen de 40 en 50 jaar.  Gemiddeld verliezen mensen 30% van hun spierkracht tussen hun 40ste en 70ste levensjaar.  Daarna verdwijnt er per 10 jaar gemiddeld zo'n 30% van wat er nog over is.
Je kan je spiermassa behouden met voeding en beweging.  Een gezonde spiermassa is van belang voor spierkracht, fysiek functioneren, een goede weerstand, geestelijke en metabole gezondheid.
Afname van spiermassa heeft gevolgen voor je mobiliteit en je longcapaciteit.  Achteruitgang van spiermassa hoort bij het ouder worden, maar door een goed voedingspatroon en voldoende beweging kun je het proces vertragen.
Goede voeding ( voldoende eiwitten ) en fysieke activiteit ( spierversterkende oefeningen ) zorgen voor een goede spiereiwitsynthese ( herstel en aanmaak van spieren ).  Een structureel te lage eiwitinname en/of te weinig fysieke activiteit leiden dan ook tot minder goed herstel en aanmaak van nieuwe spieren en dus tot een versneld verlies van spiermassa.
De groei- en afbraakprocessen in je lichaam raken op latere leeftijd uit balans.  Hoe ouder je wordt, hoe meer de afbraakprocessen de overhand krijgen.  De afbraak van je spiermassa is dus hoger dan de opbouw.
Tijdens een inactieve periode kan het dus zijn dat je gewicht stabiel blijft, maar zeer waarschijnlijk verandert er van alles in je lichaamssamenstelling, je spiermassa neemt af en je vetmassa neemt toe.
Dus zorg goed voor jezelf én voor je spieren!

- beweeg minstens 3 u per week
- verdeel je beweegmomenten doorheen de week
- voorkom teveel zitten
- eet voldoende eiwitten
- doe minstens 1 keer per week spierversterkende oefeningen

OPENINGSUREN

Maandag: 8.30 - 13.00 en 17.00 - 22.00
Dinsdag: 8.30 - 20.00
Woensdag: 8.30 - 13.00 
Donderdag: 8.30 - 13.00 en 15.30 - 22.00
Vrijdag: 8.30 - 16.00
Zaterdag en zondag gesloten

 

NIEUWSBRIEF

Registreer voor onze nieuwsbrief
Please wait
 
 
Back to top